29.05.2019
Osallisuudesta tulee mieleen se, että saa osallistua johonkin tekemiseen. Oikeestaan ne on samanlaisia käsitteitä.
Varmaan joku jääkiekkopeli olis sellanen, jossa olen ollut osallisena. Enää en pelaa. Koulussa kaverit ja luokka muutenkin on sellaisia yhteisöllisiä porukoita. Tavoitteena niissä on hauskuuden pitäminen.
Luokasta oikeestaan tosi paljon kuuluu kaveriporukkaan. Ne porukat on aika pitkäikäisiä. Vaatii aika kauan et ne vaihtuu, ne pysyy aika pitkälti samana. Esimerkiks syrjempää yläkoululle tulevat oppilaat sit liittyy niihin olemassaoleviin porukoihin.
Luokan ja koulun asioiden edistämiseen pääsen vaikuttamaan, kun oon kumminkin oppilaskunnan hallituksessa, niin sitä kautta myös niiden juhlien järjestämiseen ja tapahtumien järjestämiseen. Me saadaan ite suunnitella niitä juhlia. Epäkohtiakin nostetaan itte esiin.
En mä koe sillai oppineeni siinä mitään, mutta on siinä oppinut, miten kannattaa alkaa järjestää juhlia ja miettii niitä asioita, miltä pohjalta niitä alkaa tekemään. Voi siinä jatkossa olla pienempi kynnys osallistua johonkin muuhunkin vastaavaan. Nyt mietin vaan, et se vois olla ihan kivaa kokeilla.
Kertoja on 15-vuotias koululainen, joka muun muassa kuuluu oppilaskunnan hallitukseen. Käytämme hänestä peitenimeä Konsta. Tarkempaa tietoa osallisuuskertomusten taustoista löydät aiemmasta artikkelistamme.
LUE MYÖS:
Marttinen on yksi Suomen kahdeksasta Opetus- ja kulttuuriministeriön tukemista ja valvomista valtakunnallisista nuorisokeskuksista.